Blog

18 listopada, 2020

Strona internetowa czy profil firmowy na Facebooku ?

Często słyszymy, że jeżeli nie ma Cię w internecie to tak naprawdę Twoja firma nie istnieje i jest to prawda. W tym artykule porównamy stronę internetową oraz stronę firmową na platformie Facebook pod kątem ich możliwości i właściwości.

Artykuł ten powstał, ponieważ część z naszych klientów pyta nas czy warto zamiast strony internetowej posiadać tylko i wyłącznie konto na Facebooku? Stronami internetowymi zajmujemy się od dobrych kilku lat – tutaj nasze portfolio – lecz postaram się relatywnie dobrze zestawić te dwa źródła mediowe oraz jak można je wykorzystać w firmie, jakie są ich zalety oraz wady w zależności od treści i od formy promocji.

Content czyli treść

Kluczową kwestia, którą należy poruszyć to porównanie czym różni się strona internetowa od strony firmowej na Facebooku pod kątem właśnie treści. Różnica ta jest zasadnicza, gdyż Facebook jest medium typu flow natomiast strona internetowa jest medium typ stack. Co to znaczy? Znaczy to tyle, że strona na Facebook tak naprawdę pokazuje nam treść, która aktualnie jest publikowana tu i teraz a w dużym skrócie jest po prostu płynna.

Załóżmy, że chcielibyśmy powrócić do danego postu / treści. Istnieje spore ryzyko, że nawet nie będziemy pamiętali z jakiego profilu ta treść pochodziła, ponieważ nie jesteśmy w stanie skojarzyć postu przeglądając tak dużą ilość stron na Facebook. Problem pojawia się również wtedy kiedy mamy więcej niż jeden post, bo Facebook nie daje nam żadnej możliwości ustalenia hierarchii czy kategoryzacji naszych wpisów przyporządkowując im np. sekcje, zakładki, kategorie czy tagi.

Natomiast w przypadku strony internetowej od samego początku mamy wpływ na treść i jak będziemy ją prezentować użytkownikom odwiedzającym naszą stronę a także w logiczny sposób przyporządkować jej zakładki oraz skategoryzować i podzielić. Treść strony internetowej jest zawsze stała i widoczna w danej domenie w postaci adresu domeny np. nazwatwojejfirmy.pl.

Strony internetowe nie powodują żadnych kolizji w relacji z użytkownikiem, ponieważ może on zawsze do niej powrócić i zobaczy dokładnie tą samą treść, którą czytał przed kilkoma dniami czy miesiącami, ponieważ jest ona w znacznej większości przypadków stała i nie zmieniana – uniwersalna.

W porządku ale ktoś może powiedzieć, Kuba na Facebooku możemy ustawić coś takiego jak usługi lub sklep z produktami i to będzie przecież stała treść. Oczywiście będzie to stała treść, lecz weźmy pod uwagę również użytkowników, którzy nie zawsze wiedzą, że mają taką możliwość a w większości przypadków sklep Facebook i tak linkuje do sklepu czy strony www jeżeli mówimy o sekcji usług.

Widoczność strony w Google

Drugą bardzo ważną kwestią, jest sposób wyszukiwania stron i ich treści. Mianowicie wyszukiwarka Google, która w Polsce stanowi ponad 95% ogólnego udziału wyszukiwania i z której każdy z nas na co dzień korzysta indeksuje głównie treści stron internetowych a znacznie rzadziej treści z mediów społecznościowych. Zatem Google pierwsze wyświetli nam strony internetowe a nie konto na Facebooku, i co ważne na treść strony internetowej mamy bezpośredni wpływ co daje nam znaczącą przewagę, ponieważ możemy dopasować słowa i frazy na które chcemy być widoczni w Google i na te właśnie frazy zostanie wyświetlona nasza firmowa strona internetowa. To daje naprawdę spore możliwości jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na ten temat zapraszam Cię do pozostałych artykułów na blogu.

Przykład

Aby nie być gołosłownym załóżmy sobie, hipotetyczną sytuację, że nasz potencjalny klient szuka naszej oferty na facebooku. Na przykład szuka usług związanych z malowaniem dachu, bardzo ciężko będzie wybić się w wyszukiwarce profilem facebookowym na tą frazę – nawet zaryzykowałbym stwierdzenie, że jest to niemożliwe bez dopisku Facebook, ponieważ jeżeli istnieją jakieś strony, które zawierają treść o tej tematyce to na pewno one pojawią się pierwsze w wynikach wyszukiwania. Ponad to zastanówmy się ile osób będzie zainteresowanych na Facebooku na przykład zdjęciami prezentującymi malowaniem dachu?

Co zatem wybrać

Każda firma zastanawia się nad formą promocji swoich usług nie tylko w sieci ale również tradycyjnie. Podejmując decyzję odnośnie sposobu prezentacji oferty czy firmy w sieci trzeba się zastanowić nad następującymi kwestiami:

  • jakiego klienta chcę pozyskać ?
  • kto jest moim klientem ?
  • jak ten użytkownik będzie szukał naszej firmy w Google ?

W tym artykule nie będę się na ten temat rozwodził, chciałem jedynie zaznaczyć, że strona firmowa na Facebooku nie wystarczy nam w promowaniu biznesu czy usług naszej firmy w dłuższej perspektywie czasowej.

Tak naprawdę nasze treści powinniśmy w firmie dobrze podzielić na poszczególne obszary i różne platformy pozwalające na ich publikujące. Oczywiście ktoś może powiedzieć Kuba ale przecież są branże, w których nie potrzebujemy tak naprawdę strony internetowej, bo lepiej nam jest publikować treści na Facebooku jak chociażby wszelkiego rodzaju usługi związane z kosmetologią – przykład szczególnie dobry dla Pań – manicure, pedicure czy różnego rodzaju zabiegi pielęgnacyjne.

Owszem dlatego dobrze jest traktować Facebooka jako swojego rodzaju blog – aktualności jeżeli nie mamy czasu na prowadzenie go na firmowej stronie internetowej. Kiedy prezentujemy naszą ofertę handlową nie rozbijamy jej na kilka kolorowych karteczek tylko podajemy ją klientowi w formie jedno lub kilku stronicowej broszury i tak można wizualnie przyrównać firmową stronę internetową do strony firmowej na Facebooku. Odpowiedź zatem nasuwa się sama, strony internetowe dalej są niezbędne i pewnie jeszcze długo pozostaną w internecie. Poniżej przedstawiamy subiektywne plusy i minusy strony na Facebooku oraz tradycyjnej strony internetowej.

Wady i zalety

Facebook
+ darmowa platforma
+ szybkość publikowania treści
+ stosunkowo łatwe zarządzanie
– ulotne treści, szybko tracące na aktualności
– brak hierarchizacji treść
– niewidoczne w Wyszukiwarce Google na daną frazę jeżeli występują strony na daną frazę

Strona Internetowa
+ profesjonalny indywidualny wizerunek
+ stałe treści takie jak oferta, kontakt czy portfolio projektów
+ dowolne możliwości kształtowania treści
–  duży wydatek na start, który zwraca się po czasie

Jeżeli potrzebujesz firmowej strony internetowej, zapraszam Cię do zapoznania się z naszą ofertą oraz portfolio wykonanych projektów stron WWW. Natomiast jeżeli masz już stronę internetową polecam zapoznanie się ze skutecznymi sposobami jej promowania w wynikach wyszukiwania Google.

Wnioski

Mam nadzieję że tym krótkim artykule przekonałem Cię, że nie zawsze Facebook jest świetnym rozwiązaniem do publikowania treści, szczególnie tych związanych z firmą. Ponieważ jego funkcjonalności są nadal bardzo ograniczone i nie pozwalają na przedstawienie wszystkich ważnych firmowych treści takich jak oferta czy zrealizowane projekty w sposób indywidualny dopasowany do Twojej firmy.

Uważam, że strony internetowe nadal są bardzo potrzebne, ponieważ patrząc na wyniki wyszukiwania, ilość fraz w wyszukiwarce Google, których cały czas przybywa – wprost widać, że dalej wyszukujemy bardzo dużo treści z pomocą wyszukiwarki od Google. Zatem warto posiadać stronę internetową po to aby w tej wyszukiwarce być wyświetlanym. Jeżeli interesuje Cię tematyka stron internetowych zapraszam Cię również do innych artykułów jak na przykład:

  • tanie strony internetowe – gdzie jest haczyk
  • strona internetowa w TOP 10 w 1 miesiąc

Jeżeli uważasz tą treść za wartościową podziel się nią koniecznie lub zostaw komentarz czy używasz Facebooka w swojej firmie i jaką rolę w pełni twoja strona internetowa w firmie. Chętnie odpowiemy również na wszystkie pytania, które pojawią się w komentarzach.

Jakub – założyciel marki ProjektujeSie.pl od dziecka pasjonat komputerów i technologii informatycznych od najmłodszych lat związany z pisaniem stron internetowych oraz grafiki  cyfrowej. Absolwent wydziału Architektury i Urbanistyki w Wyższej Szkole technicznej w Katowicach.

Wyślij zapytanie

Wyceń Swoją Stronę​

Osoba kontaktowa